ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Aug 6, 2010

Membezakan di antara Dasar Ekonomi Baru (DEB, atau NEP dalam bahasa Inggeris) dan Perkara 153.

Apakah yang dimaksudkan dengan “hak-hak Melayu” dan dimana termaktubnya hak-hak ini?

Adakah ianya adil dan sah sekiranya sesuatu kaum mengapropriasi “hak” yang melebihi daripada apa yang diperuntukan dalam Perlembagaan?

Baru-baru ini, terdapat cadangan untuk memansuhkan diskaun bumiputera bagi hartanah mewah. Dan seperti biasa, hero-hero Melayu akan menggoncang pedang dan menghentakkan kaki kerana kononnya “hak-hak istimewa” Melayu telah sekali lagi tergugat.

Saya faham politik. Politik adalah seni membohong dan menipu, seni mengkritik dan menepis kritikan. Apa yang ahli politik luahkan adalah tidak lebih dari retorik dan janji-janji manis, yang menjadi topeng kepada agenda tersendiri ahli politik tersebut. Tetapi apa yang saya tidak boleh terima adalah politik perkauman, lebih-lebih lagi yang jauh terpesong daripada kedudukan sebenar. Maka apabila ahli politik atau hero-hero ini berdegar-degar bercerita tentang “hak-hak Melayu,” saya rasa terpanggil untuk menjawab.

Retorik “hak Melayu” ini semakin menjadi-jadi sejak akhir ini. Malahan, jika diteliti, ia mula mendapat sambutan sejak pilihanraya umum 2008. Sesetengah pihak, dalam usaha mereka untuk terus menjadi releven, telah memilih untuk menggunakan retorik ini sebagai bahan politik mereka. Selalunya ahli politik sedemikian adalah ahli politik picisan yang tidak mempunyai nilai-nilai yang mencukupi untuk mengangkat mereka daripada gred C atau B kepada gred A. Dengan memainkan isu seperti yang penuh emosi seperti ini, mereka akan lebih mudah mendapat sambutan.

Dikatakan bahawa hak orang Melayu kian terhakis. Tergugat. Cauvanis Cina sedang bersengkol dengan agen asing untuk menawan negara dan menjadikan Malaysia sebagai Singapura. Orang Melayu perlu bersatu untuk menghadapi ancaman ini. Orang Melayu perlu bersatu untuk “mempertahankan hak-hak Melayu.”

Tetapi apa itu “hak-hak Melayu”? Rakyat semakin cerdik. Meraka mahukan dalil jika berhujah tentang sesuatu perkara. Tidak cukup untuk berkata bahawa “Melayu ada hak.” Orang akan bertanya, di mana datangnya hak itu? Untuk memberi legitimasi kepada hujah mereka, pelopor retorik ini mencekup “dalil” mereka daripada Perlembagaan Persekutuan.

“Hak-hak Melayu seperti yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan!” jerit mereka. Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan menjadi peruntukan keramat kepada mereka. Ia menjadi selimut luas yang melingkupi segala apa yang mereka katakan sebagai “hak Melayu.”

Malangnya, rakyat masih belum celik Perlembagaan. Rakyat mungkin mahukan dalil, tetapi masih tidak menyemak samada dalil yang disajikan adalah benar. Apabila ahli-ahli politik ini menggunakan Perkara 153 sebagai dalil mereka, ramai yang percaya. Lagipun, sudah terbukti bahawa sekiranya sesuatu perkara itu diulang berkali-kali, orang ramai akan mempercayainya lama kelamaan. Propaganda 101.

Saya tidak ingin menyelami Perkara 153 di sini. Saya percaya ramai komentar dan penulis di luar sana yang telahpun menukil rencana tentang peruntukan ini. Cukuplah di sini bahawa Perkara 153 memperuntukan tentang kedudukan istimewa orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak dalam perizaban quota dalam beberapa perkara seperti perkhidmatan awam, lesen dan biasiswa. Perkara 153 ini tidak boleh dimansuhkan atau dipinda dengan sewenang-wenangnya oleh Parlimen dan perlu persetujuan daripada Majlis Raja-Raja. Maka momok bahawa Perkara 153 ini adalah dalam bahaya jika Melayu tidak bersatu adalah tidak lebih daripada bohong yang dicanang oleh sesetengah pihak.

Lebih penting lagi, kita harus membezakan di antara Dasar Ekonomi Baru (DEB, atau NEP dalam bahasa Inggeris) dan Perkara 153. Ramai orang telah keliru atau sengaja mengelirukan antara keduanya, walhal satu hanyalah dasar nasional dan satu lagi adalah peruntukan Perlembagaan. Menukar, memansuhkan atau meminda DEB tidak bermakna mencabar Perlembagaan.

Berbalik kepada pemansuhan diskuan kepada bumiputera dalam pembelian rumah. Banyak pihak berhiruk dan berpikuk yang kononnya ini adalah salah satu daripada “hak istimewa orang Melayu” yang “tidak harus dicabar.” Tetapi adalah terang lagi bersuluh bahawa diskaun ini adalah dasar yang diperkenalkan oleh DEB dan tidak ada kena-mengena dengan Perkara 153. Tidak langsung terlakar dalam Perlembagaan bahawa orang Melayu berhak mendapat diskaun dalam membeli rumah.

Samalah juga pemberian tender kepada kontraktor Melayu bukanlah sesuatu peruntukan Perlembagaan yang menjadi hak tetapi sesuatu dasar di bawah semangat DEB. Dan walaupun Perkara 153 mempunyai peruntukan tentang perizaban kuota dalam biasiswa dan pendidikan, ia tidak pula menyatakan bahawa mana-mana universiti atau kolej hanya boleh membawa masuk pelajar bumiputera. Hujah sesetengah pihak bahawa universiti tertentu adalah “benteng terakhir” kaum bumiputera tidak boleh dipertahankan dengan merujuk kepada Perlembagaan.

Inilah masalahnya. “Hak Melayu” telah dipesongkan untuk meliputi pelbagai perkara yang langsung tidak berlandaskan Perlembagaan. Ada ahli politik, dalam membantah pemilihan hakim-hakim melalui suruhanjaya, berhujah bahawa ini akan membolehkan seorang bukan Melayu untuk menjadi Ketua Hakim Negara. Ada pula ahli politik yang berkata bahawa pemindahan kuil Hindu kepada kawasan majoriti Melayu adalah bertentangan dengan Perlembagaan. Bahkan, ada juga mengatakan bahawa kritikan terhadap Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) adalah serangan ke atas “institusi-institusi Melayu.”

Sejak bila pula perlantikan Ketua Hakim Negara, penentuan tempat-tempat ibadat dan PDRM menjadi sebahagian daripada “hak-hak Melayu” yang terkandung di dalam Perlembagaan? Dan jika Perlembagaan tidak mempertukannya, dari mana pula datangnya apa yang disebut sebagai “hak”?

Secara dasarnya, saya tidak mempunyai masalah dengan usaha memartabatkan orang Melayu. Tidak salah sekiranya bantuan diberikan kepada orang Melayu yang memerlukannya. Sekiranya tidak bersetuju dengan pemansuhan diskaun bagi rumah mewah, berikan alasan mengapa tidak bersetuju secara rasional dan telus. Jangan bersandarkan retorik “hak Melayu” yang tidak mempunyai asas. Jangan membakar sentimen perkauman demi agenda politik yang sempit.

Perlembagaan kita telah mencapai keseimbangan di antara kepentingan pelbagai kaum di dalam negara ini. Oleh itu, tidak adil dan tidak sah sekiranya sesuatu kaum mengapropriasi “hak” yang melebihi daripada apa yang diperuntukan dalam Perlembagaan.

Sudah tiba masanya kita, sebagai rakyat biasa, mencelikkan mata kita kepada Perlembagaan. Kita harus memperkukuhkan diri kita dengan konsep keperlembagaan, tentang hak dan tanggungjawab. Kita tidak boleh biarkan ahli politik dan pihak-pihak berkepentingan untuk memperalatkan kita, melaga-lagakan kita dan memperbodohkan kita dengan omong-omong dusta. Hanya apabila kita mempunyai pemahaman barulah kita boleh bezakan yang hak dan yang batil.

Aug 5, 2010

MENGAPA TAKUT MENGHADAPI PERBICARAAN.

 MERDEKA SEBAGAI MP SAH, TETAPI TAKUT KEPADA PERBICARAAN DI MAHKAMAH.

Peguam Azhar Azizan Harun yang mewakili Zaid berkata beliau kecewa dengan keputusan itu.

Katanya, beliau juga mempunyai senarai nama-nama penerima rasuah berkenaan tetapi berpendapat untuk mendedahkannya apabila perkara itu dibawa ke perbicaraan sepenuhnya.


Mahkamah Pilihan Raya hari ini membenarkan permohonan ahli parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan bagi membatalkan petisyen yang difailkan oleh ahli majlis tertinggi PKR, Datuk Zaid Ibrahim.
Hakim mahkamah Tinggi Datuk Azahar Mohamed, yang bertindak sebagai Hakim Mahkamah Pilihan Raya berkata petisyen yang difailkan itu adalah cacat kerana tidak mematuhi keperluan mandatori. Beliau sehubungan itu mengisytiharkan Kamalanathan sebagai ahli parlimen Hulu Selangor yang sah.

Aug 4, 2010

PROGRAM PEMUTIHAN MASAALAH SOSIAL


AHLI PARLIMAN BERSAMA HANYAR MELAWAT SERTA MENYELESAIKAN MASAALAH YANG TERLEPAS PANDANG

Lawatan yang telah dirancang dan hari ini, di sekitar Kampong Sungai Sedu Kuala Langat amat bermakna. Dan beberapa perkara dapat diselesaikan. Masaalah utama iaitu sosial ekonomi serta berbagai telah diketahui sendiri oleh Ahli Parliman serta Penguasa Tadbir Pejabat Ugama Islam.















Bergambar bersama pengadu yang diberhentikan kerja tanpa dibayar pampasan dan EPF tidak dibayar setelah gaji dipotong.(bekerja sejak lebih 15 tahun).

Gambar bawah, bersama pegawai pej ugama K.Lgt melihat sendiri masaalah ibu tunggal yang menumpang dirumah usang serta terbiar. Turut serta bersama mantan Ketua AMK Cabang K.Lgt (sdr Shahharuddin)
Sumbangan juga dapat diberi dan semua masaalah yang diperlukan telah dapat diambil tindakan.







Aug 3, 2010

Kerajaan Negeri Pimpinan Pakatan Rakyat Sedia Berdepan Dengan Tindakan Mahkamah

KHIR TOYO DAN SYABAS, RAKYAT SELANGOR MENDERITA.

Kerajaan Selangor mengalami kerugian sekurang-kurangnya RM8 bilion berikutan kecuaian bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr  Mohamed Khir Toyo dalam merunding perjanjian konsesi air dengan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Sebaliknya, kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat sedia berdepan dengan tindakan mahkamah  berikutan keengganan memenuhi perjanjian konsesi yang memerlukan tarif air dinaik hingga membebankan rakyat.

Kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) pimpinan Dr Khir Toyo sebelum ini menandatangani perjanjian konsesi  air dengan Syabas yang membenarkan syarikat itu menaikkan tarif mengikut tempoh tertentu.

Mengikut perjanjian, Syabas dibenar menaikkan tarif sebanyak 37 peratus pada 2009,25 peratus (2012), 20 peratus (2015), 10 peratus (2018) dan lima peratus (2021).

Akibatnya, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor terpaksa berdepan dengan syarikat konsesi yang tamak dan berani menuntut jumlah yang melampau jika kerajaan negeri mengambil alih pengurusan air.

Malah, kerajaan negeri tidak gentar berdepan ugutan saman 1 bilion ringgit yang difail Syabas walaupun syarikat ini mendapat sokongan kerajaan Pusat.

Ini kerana kerajaan Selangor lebih mementingkan rakyat yang layak, mampu menikmati hasil dari dasar termasuk pemberian diskaun, insentif dan sebagainya.

Dalam kenyataan media, Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin menganggap Dr Khir Toyo patut berasa malu untuk bercakap soal kepentingan rakyat keranan kecuaiannya menghalang rakyat menikmati perkhidmatan air yang lebih baik.

"Rakyat Selangor berhak mengetahui cerita sebenar dan bagaimana Dr Khir Toyo seharusnya dihalang dari segi moral untuk memberi pandangan terutama dalam tatacara mentadbir negeri ini," kata Faekah.
Faekah  juga mengulangi gesaan supaya dokumen perjanjian air dan laporan audit didedah kepada umum supaya rakyat tahu hal sebenar dan hal ini wajar dibawa ke mesyuarat Kabinet.

Langkah wajar bagi mendedahkan penganiayaan Umno BN terhadap rakyat melalui  pemberian konsesi ini kepada syarikat kroni, akan diteruskan bagi memberi kefahaman kepada rakyat.

Aug 1, 2010

AMANAH YANG DITUNTUT OLEH ISLAM

ABDULLAH SANI? YA ABDULLAH SANI BERSAMA HANYAR

Pada 4 ogos 2010, Hanyar bersama MP Kuala Langat akan menemui penduduk Kg Sungai Sedu yang mengadu berbagai masaalah tertunda dan Insyallah akan dapat dirungkai apabila A/Parliman turun padang. Masaalah yang menjadi perhatian adalah soal sosial yang sebelum ini terlepas pandang.
Hanyar mengharapkan apa saja yang dilaksanakan adalah t/jwb sebagai pemimpin serta lebih-lebih lagi beliau adalah ahli Parliman diK.Lgt. Amat rugi jika rakyat memilih beliau utk melaksanakan amanah dan ada pula, tangan-tangan kotor merosakkannya. Hanyar tidak merasa bersikap berdendam, malah terbuka untuk beribadah utk rakyat marhain khasnya utk K.Lgt. Prinsip Hanyar adalah ;-

Manusia lumrah melakukan kesalahan
dan sebaik-baik orang yang melakukan
kesalahan ialah mereka yang cepat-cepat
bertaubat
~ Riwayat Ahmad & Tarmizi

 Sebelum ini telah beberapa kali MP ini bersama Hanyar melakukan kerja amal dan mendapat kejayaan dan berhemah. Alhamdulillah.

Jul 31, 2010

PROGRAM A/PARLIMAN BERSAMA HANYAR DIPEKAN SUNGAI MAS SG. MANGGIS.

KEMPIN KESEDARAN BARAH.

Bertempat pekan Sungai Mas Sungai Manggis diperkarangan Pejabat PERKIM mengadakan "kempin kesedaran barah" dengan kerjasama Persatuan Barah Kebangsaan Malaysia. Progrem berlangsung dari jam 9am hingga jam 1pm. Urustia program sdr Majed dan semua urustia memberi penerangan kepada kami tentang keburukan kanser. Dalam pada masa yang sama rawatan secara percuma juga diadakan. Kami dijemput turut serta dan meraikan program itu.
Ahli Parliman K.Lgt  serta hanyar sedikit sebanyak  berkongsi pendapat, dan berjanji akan jadikan program ini untuk semua JKKK disekitar K.Lgt turut membantu memperhebatkan penerangan Kanser ini perlu diketahui umum.













Jul 30, 2010

APA TANGGUNGJAWAB AHLI MAJLIS DAN DAH MASUK PENGGAL KE3

GERAI MAJLIS SEPERTI MELEPAS BATUK DITANGGA.














Batu tanda yang indah rupa dari apa yang sebenar.(gambar atas)

Salah satu tapak gerai MDKLgt plan yang dibina semasa pemerintah BN dulu. terlalu banyak kelemahan keterlaluan. Tapak laman tidak mengikut spek cara yang betul. Laman tar sama label dengan kaki lima gerai. Longkang tidak teratur.serta masih banyak gerai kosong. Apabila hari hujan, ruang meja untuk pelanggan menjamah selera dibasahi dengan tempias air hujan. Dan seperkara lagi, iaitu tandas yang tidak boleh dikawal kerana tidak mempunyai kelengkapan pintu.
Yang menjadi tanda tanya kenapa apabila peniaga yang menyewa gerai disitu mengadu, yang bertanggungjawab tidak mengambil perhatian dengan tindakan?
Sepatutnya Ahli Majlis dizon berkenaan perlu faham tanggungjawab sebagai Ahli Majlis.

Ahli Majlis yang faham tugas sebagai Ahli Majlis, ada 2 perkara penting iaitu 
1- menerima aduan walau dimana saja masaalah aduan dinegeri Selangor. 
2- Melaksanakan Dasar di PBT berkenaan untuk kemajuan kepada penduduk Kuala Langat.

Telah penggal ke3 Ahli majlis berkenaan kekal menjawat jawatan tersebut dizon itu, tetapi masih tiada perubahan kemajuan dan makin menjadi lemah.
Apa yang Hanyar tahu apabila sampai pemilihan baru Jawatan Ahli Majlis, berebut jawatan untuk kekal. tetapi untuk kemajuan tidak teserlah.
Diaharap juga, setiap Ahli majlis yang bersungguh-sungguh ingin menjadi dan telah terpilih menjadi Ahli Majlis perlulah memikul tanggungjawab dengan amanah sebagai wakil mata dan telinga kerajaan negeri sepertimana matlamat asal semasa berkempin dulu.


Inilah rupa laman tapak "Gerai Taman Ria Jenjarum" (gambar bawah)





Tandas yang terbiar dan tidak membawa menafaat.(gambar bawah)














Jul 29, 2010

TAHNIAH JIKA MAHU PERUBAHAN PELAKSANAAN.

KSSB sedia kaji lombong pasir di tanah persendirian

Lembaga pengarah Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) akan bermesyuarat dalam tempoh terdekat untuk menimbangkan kandungan memorandum yang diterima daripada persatuan pengusaha pasir di Selangor.

Antara kandungan memorandum yang akan diteliti itu termasuk cadangan untuk membolehkan pasir dikeluarkan daripada kawasan tanah persendirian yang berpotensi dalam pengeluaran sumber tersebut, kata seorang daripada pengarah syarikat itu Shuhaimi Shafiei.

Beliau yang juga pembantu pengerusi pemodenan pertanian, pengurusan sumber alam dan pembangunan usahawan Selangor berkata langkah berkenaan adalah sebahagian daripada tindakan penambahbaikan dasar pengeluaran pasir yang ditetapkan oleh kerajaan negeri.
"Semua polisi ini adalah buatan manusia. Maknanya kita boleh ubah bila ada keperluan," katanya lagi ketika ditemui di pejabatnya di Kota Kemuning, Shah Alam.
"Bukan maknanya kita sekat terus, tidak. Kita sedang mengkaji dan kita akan kemukakan cadangan kepada (Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri) MMKN untuk diberi kelulusan, untuk kita kaji semula.

"Barangkali mungkin kita boleh pertimbangkan sedikit, terutamanya di kawasan yang kita katakan sebagai berpotensi dan kita sedang mengkaji untuk sediakan mekanisme yang kita boleh katakan mesra kepada keseluruhan rakyat, terutama kepada pengusaha kecil," katanya lagi.
Katanya lagi, hasil mesyuarat berkenaan kemudiannya akan dikemukakan sebagai cadangan supaya mesyuarat kerajaan negeri Selangor meluluskan semakan ke atas polisi pengeluaran pasir.
Keluasan minimum

Menurut beliau hasil mesyuarat berkenaan kemudiannya akan dikemukakan sebagai cadangan supaya MMKN Selangor meluluskan semakan ke atas polisi tersebut, kata Shuhaimi yang juga ADUN Sri Muda.
Katanya, polisi kerajaan negeri setakat ini menetapkan syarat keluasan minimum 20 ekar untuk membolehkan hasil dikeluarkan di tanah persendirian.

"Polisi kerajaan negeri juga, semua anak syarikat kerajaan negeri tidak boleh melombong sendiri.
"Maknanya kalau (Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor) PKNS, (Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor) PKPS, (Permodalan Negeri Selangor Berhad) PNSB, mempunyai tanah, kuasa untuk mengeluarkan hasil bumi itu mesti melalui KSSB. Itu polisi kerajaan negeri," kata Shuhaimi lagi.
Beliau berkata, MMKN juga berkuasa untuk memberikan hak penguatkuasaan kepada mana-mana agensi di bawah kerajaan negeri, termasuk KSSB.

"KSSB ini bukan bertindak untuk lakukan penguatkuasaan, tidak ada. Kuasa penguatkuasaan itu masih berada di bawah pentadbiran pejabat tanah dan daerah. Ataupun di peringkat Pejabat Tanah dan Galian Negeri.
"Ini kuasa yang termaktub dalam Kanun Tanah Negara, melainkan MMKN memutuskan untuk memberi kuasa penguatkuasaan kepada mana-mana yang dikehendaki.
"Tetapi pada waktu ini KSSB hanya melaksanakan tugas dia untuk memungut (hasil) bagi pihak orang perseorangan yang mempunyai 20 ekar tanah dan lebih dan juga tanah milik anak-anak syarikat negeri.

Tambahnya, KSSB perlu memohon kepada kepada sekurang-kurangnya lapan agensi kerajaan untuk membolehkan aktiviti perlombongan dijalankan ke atas tanah terbabit.

Agensi berkenaan termasuk Jabatan Pengairan dan Saliran, Pihak Berkuasa Tempatan, Lembaga Urus Air Selagor, Jabatan Mineral dan Geosains, Pejabat Tanah dan Galian Selangor serta Jabatan Alam Sekitar.
Mohon dahulu

"KSSB hanya koordinator, dia masih memohon kepada pejabat daerah. Bezanya, dulu, semua orang memohon perlu pergi ke pajabat tanah dan daerah.

"Pejabat tanah dan daerah akan luluskan mana-mana kawasan dan terlalu banyak orang boleh dapat permit untuk keluarkan pasir ini sehingga kegiatan itu tidak terkawal.
"Sekarang ini, hendak mohon mesti melalui KSSB. KSSB akan hantar kepada semua agensi terlibat dan akhirnya akan diluluskan oleh pejabat tanah dan daerah setelah dapat ulasan," katanya.
Tambahnya, lesen untuk melombong itu hanya dikeluarkan apabila permohonan tersebut didapati telah mematuhi garis panduan ditetapkan.

"Kemudian barulah KSSB maklumkan, kawasan ini sudah lulus, (dan selepas itu) barulah dibuka untuk ditender oleh sesiapa yang terlibat secara tender terbuka. Mana-mana saja syarikat yang berminat daripada seluruh negara.

"Yang mungkin nampak kesukaran itu adalah tanah hak milik persendirian bawah 20 ekar. Yang itu ada rumit sedikit sebab (kita bimbang) kalau kita buka semua, tanah yang dulunya elok, boleh buat rumah, tiba-tiba dah jadi tasik," katanya.
Sengaja dipolitikkan Umno

Shuhaimi juga berkata, beliau melihat isu melibatkan kegiatan perlombongan di tanah persendirian kini sengaja dipolitikkan oleh Umno di Selangor.

"Ini untuk menarik minat pengusaha yang dulu mungkin melakukan secara haram atau melakukannya secara terlindung bawah pimpinan Umno, jadi hari ini bila tidak ada lagi proses melibatkan pejabat daerah.
"Jadi (sebab) it
u (pengusaha pasir) rasa tertekan, mungkin tersepit dengan hutang, mungkin sebab itu dia salahkan kerajaan negeri.

Menurut beliau, KSSB juga mengalu-alukan sebarang cadangan daripada pengusaha pasir untuk memperbaiki dasar tersebut.

"Kita alu-alukan cadangan, kita tidak pernah menutup ruang perbincangan. Mana-mana pihak yang ada cadangan untuk beri nilai tambah, kerajaan negeri terima.

"Tapi cadangan mesti disalurkan mengikut cara betul, bukan dengan gunakan ejen tertentu," katanya yang menambah, KSSB setakat ini telah menerima sekurang-kurangnya lima memorandum daripada persatuan pengusaha pasir di negeri itu.

Beliau turut mengalu-alukan kerjasama daripada wakil rakyat BN di Selangor untuk menyertai kerajaan negeri dalam usaha membanteras kegiatan pengeluaran pasir haram.

"Cara yang terbaik, apa salahnya kalau dia nampak maklumat, kalau betul kawasan itu curi pasri, maklumkan kepada kerajaan negeri, kita akan ambil tindakan.

"Bahkan kalau dia rasa hendak terlibat sama kita akan jemput dia turun sekali. Siapa yang rasa hendak membantu, tidak kira daripada parti mana pun tetapi demi kepentingan rakyat.

"Kita kena buanglah sentimen kepartian itu. Takkanlah setiap masa hendak bergaduh bab politik. Itu lebih penting daripada bercakap benda-benda yang sejak Azali lagi Umno tahu yang pasir kena curi di Selangor," tegasnya.