ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Dec 31, 2008

SERBA BARU: HIJRAH KEPIMPINAN





CABARAN BUAT RAKYAT DAN PEMIMPIN 2009 @1430H.

Esok menjelang ke Tahun 2009 dan amat bersejarah kali ini. Pertama pada Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusuf. Ke2 juga terhadap pengundi K.Terangganu serta pemimpin-pemimpin politik Malaysia.

Pada yang dihormati Tan Sri Abdul Aziz, selaku pengerusi SPR yang baru masuk pejabat pagi tadi setelah Tan Sri Rashid melepaskan jawatan kerana bersara semalam. Perlu ditangani untuk menghadapi PRK di K.Terangganu, biarlah menjadi contoh yang terbaik dari sebelum ini sepertimana parti pembangkang dan pengundi melemparkan tuduhan kepada SPR melaksanakan perbagai yang tidak telus. Tan Sri telah berjanji akan melaksanakan tanggongjawab dengan sebaik-baiknya. Perlu diingatkan juga, Tan Sri hendaklah memerhati petugas-petugas SPR dibawah kawalan agar mereka bekerja lebih amanah. Jangan terus menuding pada komen rakyat apa yang dikatakan banyak perkara menyeleweng dan tidak keterlaluan juga bolih dikatakan memehak kepada BN.

>Di mana yang bolih diperbaiki. Kita akan lihat satu demi satu dan kita akan perkemaskan<, kata beliau pada wartawan selepas melangkah kepejabat di Ibu Pejabat SPR pukul 9.55 pagi tadi.

Difahamkan beliau amat berpengalaman lebih-lebih lagi semasa berada diKDN sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri. Banyak pengalaman semasa disana bolih diguna pakai untuk membantu beliau memperbaiki memulihkan SPR yang telah tercemar selama ini.

Buat mantan SPR Tan Sri Rashid tidak perlulah mencabar pemimpin pembangkang untuk diambil tindakan kerana katanya banyak serangan peribadi terhadapnya. Mengapa sebelum ini, semasa memegang jawatan tidak bersuara untuk tindakan diambil? Dan tidak keterlaluan juga pembangkang, bolih menuduh beliau ada kepentingan diri dan BN. Terpulang pada beliau untuk ambil tindakan, besar mungkin beliau agaknya bolih membantu menyuarakan kebobrokan BN dan mengukuhkan kekuatan pembangkang (PR).

Juga pada pemimpin pembangkang, ini adalah masanya dinasihatkan agar lebih telus diera masih lagi rakyat menaruh harapan seperti mana DSAI dengan slogan ”Masa Untuk Perubahan”. Jangan lah terlalu menunjol kepada rapoh dan hancor. Tanganilah masaalah rakyat dengan efisen dan bersedia.

7.Januari 09 akan membawa satu noktah menentukan 17 januari 09, yang rakyak masih percaya pada slogan DSAI itu. DSAI perlu lah menangani masaalah dalaman parti yang agak muda ini pada lebih keterbukaan. Bukan mendiamkan diri dikala tidak perlu, dan apabila perlu menjerit untuk RE4MASI. Orang akan buat tuduhan yang tidak baik dan masaalah politik buruk akan berlarutan tak berkesudahan. Hanyar tidak suka mendengar ada suara-suara kecil ”kita ni biasalah, hanya lembu kepentingan DSAI dan sekutu”.

Bebalik kepada kerajaan Kedah, hanyar amat menghormati keputusan MB kekal dengan proton perdana. Terbaik, tukar sahaja kepada yang baru dengan segera untuk senang dikawal penjimatan wang rakyat sepertimana wakil proton edar menjanjikan yang lebih baik daripada dulu. Juga wakil baikpulih kenderaan untuk kerajaan Kedah ditukar/ dipantau agar tidak ada penyelewengan berlaku.

Tidak perlulah proton edar pergi melawat semua kerajaan negeri, untuk memberi penerangan masaalah V6 itu lagi. Setahu hanyar V6 yang diguna olih kerajaan negeri, bukanlah cara penggunaan lasak sepertimana individu lain guna. Exco hanya guna pada waktu pejabat dan terhad di negeri sahaja pada waktu diperlukan. Mana mungkin kerosakan keterlaluan berlaku.

Kenderaan keluaran Malaysia perlu disokong, pada masa yang sama pemerintah kerajaan Malaysia perlu tangani dengan telus dan jangan mengambil kesempatan merugikan wang rakyat kerana sebahagian saham adalah hak rakyat.

Kepada 5 kerajaan negeri yang yang dipimpin PR, jika belum lagi menukar kenderaan jenama lain daripada V6. Dinasihatkan tukarkan sahaja V6 yang baru dengan segera, dan bolih kita bandingkan kos penyelenggaraan dengan kenderaan yang telah kerajaan Terangganu guna sekarang.

KELALAIAN AKAN MEMBINA KEPADA HANCOR DAN RAPOH


No comments: