ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Jan 20, 2009

3R


UMNO mesti belajar dari kesilapannya. UMNO usah menjadi parti yang membenamkan kepala dalam pasir dan menganggap ia tidak ada masalah. Suatu waktu dulu, PAS juga ditolak oleh bukan Islam. Hari ini, orang bukan Islam tidak ada masalah untuk mengundi PAS.

Sewaktu di Kuala Terengganu saya melihat sekumpulan belia India yang mengikat kepala dengan bendera PAS sambil berteriak sesuatu di atas lori.

PAS belajar. Dulu, "Membangun Bersama Islam". Kini, slogan yang lebih trendy, "PAS Untuk Semua."

Usah perlekehkan kekuatan Pakatan Rakyat bagi menjustifikasikan kekalahan tersebut. Tak perlu persoalkan adakah Pakatan Rakyat kuat; seperti yang dilakukan oleh sebuah akhbar harian berbahasa Melayu. Biar saya katakan memang Pakatan Rakyat kuat, sekiranya tak kuat ia tidak menang pilihanraya kecil P36 Kuala Terengganu.

Memang, untuk selama 50 tahun UMNO dan Barisan Nasional diberikan kemenangan demi kemenangan sehingga mereka tidak mampu menguruskan kekalahan.

Belajarlah. Sesungguhnya, dengan jatuh itu anak kecil belajar untuk berlari. Terimalah kekalahan itu sebagai satu tribulasi perjuangan.

Sebagai sebuah parti, UMNO mesti berubah. Apa yang nak diubah?

Budaya, sistem, dan proses. Mesti lakukan repositioning, reinventing dan reengineering. Nanti kita bicarakan soal ini dalam posting akan datang. Saya akan paparkan panjang lebar mengenai isu ini. Dengan berterus-terang, supaya UMNO dapat memperbaiki kelemahan tersebut.

Secara ringkas, buanglah tabiat buruk. Apa yang buruk?

Bacalah pelbagai blog dan cuba fahami mesej yang ingin disampaikan oleh rakyat marhain.


No comments: