ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Mar 3, 2009

APA DAH KHIR TOYO BUAT???

Lembaga Hasil Dalam Negeri hari ini mengesahkan badan itu tidak memberi sebarang pengecualian kepada mana-mana pihak daripada membayar cukai atas imbuhan dan kemudahan yang dinikmati oleh mereka.

Kenyataan itu untuk membetulkan kefahaman bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khir Toyo yang mendakwa beliau tidak perlu membayar cukai atas faedah kereta dan pemandu yang diterimanya daripada Permodalan Negeri Selangor Berhad PNSB.



Penjelasan LHDN itu dimaklumkan kepada PNSB pada satu perjumpaan, menurut kenyataan sekretariat akhbar Pejabat Menteri Besar.

Khir Toyo adalah Pengerusi syarikat itu selaku Menteri Besar Selangor sehingga Mac 2008.

Khir Toyo mendakwa beliau tidak perlu membuat deklarasi menikmati kemudahan berkenaan kerana ia akan membawa kepada LHDN menerima bayaran cukai berganda.

LHDN mengambil pendirian berbeza. Badan itu menegaskan semua faedah bukan wang yang diterima oleh seseorang harus diisytiharkan dalam Borang EA dan tidak ada pihak yang diberi pengecualian.

PNSB kini diletakkan dalam siasatan audit ekoran beberapa penyelewengan dan salah guna kuasa termasuk yang didalangi oleh Khir Toyo.

Antara lain, syarikat itu gagal mengisytiharkan butiran imbuhan bukan wang yang dinikmati oleh Khir dan pegawai lain dalam Borang EA.

Ini bertentangan dengan peraturan LHDN yang mewajibkan semua imbuhan bukan wang, seperti kereta, pemandu, dan faedah percutian mesti dinyatakan dalam boring EA.

“Dengan itu kerajaan negeri hairan dengan kenyataan…Khir Toyo bahawa beliau tidak perlu membayar cukai atas faedah kereta dan pemandu yang dinikmati,” menurut kenyataan itu.

Kenyataan itu menambah bahawa PNSB kini sedang menjalankan proses penilaian untuk meningkatkan prestasi syarikat berkenaan.

Greenboc

No comments: