ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Mar 9, 2009

SRTATEGI UNTUK MENCAPAI KEMENANGAN

Setelah saya menyempurnakan ulasan untuk ketiga-tiga kerusi yang akan dipilihanraya kecilkan pada 7 April 2009 nanti, maka kita akan meninjau tentang apa yang perlu Pakatan Rakyat lakukan untuk memenangi kerusi-kerusi ini berdasarkan senario terkini.

Di dalam konteks yang ada pada hari ini, saya suka mencadangkan strategi kelima daripada 36 strategi Seni Peperangan (Art Of War) Sun Tzu yang yang terkenal. Strategi No. 5 berbunyi:-

Saat sebuah negara mengalami konflik dalaman, ketika terjangkit penyakit dan kelaparan, ketika korupsi dan kejahatan merajalela, maka ia tidak akan mampu menghadapi ancaman dari luar. Inilah waktunya untuk menyerang.

Namun sebelum digunakan strategi Sun Tzu itu tulisan-tulisan di bawah ini perlu dibaca terlebih dahulu untuk memahami senario setempat lantaran tidak semua strategi boleh diproklamirkan secara terbuka begini.

1) Siapa yang bakal terlentang di Bukit Gantang
2) Yang meracau dan yang mengingau di Bukit Selambau
3) Perisai Berkecai Di Batang Ai - Pastikan BN Bersepai

Strategi ke 5 Sun Tsu itu dijalankan serentak strategi Rasulullah di dalam sirah Nabawiyah, dimana kita akan dapati bagaimana Rasulullah saw mengatur stategi dengan bermesyuarah dengan para sahabatnya.

Ketika hendak berhijrah ke Madinah, beliau kumpulkan sahabat-sahabat utama untuk bermusyawarah guna membicarakan strategi penting perjalanan hijrah. Hasilnya adalah pembahagian tugas dari masing-masing sahabat, misalnya Ali bertugas tidur di tempat tidur Nabi saw untuk mengelabui orang-orang kafir yang mengepung rumah Nabi.

Sementara Abu Bakar ditugaskan untuk mengatur perjalanan dan persembunyian Nabi di Gua Tsur selama tiga hari, termasuk mempersiapkan logistik dan sumber informasi.

Adapun Umar bin Khattab mendapat tugas mengalihkan pandangan orang-orang kafir seolah-olah Nabi telah berangkat ke Madinah, begitulah seterusnya strategi hijrah dimusyawarahkan oleh Nabi dengan para sahabatnya sehingga perjalanan hijrah ke Madinah bisa berjalan dengan baik.

Disamping itu, pada saat hendak berperang, beliau juga bermusyawarah dalam mengatur strategi perang sehingga para sahabat bisa menyampaikan usul dan saran, bahkan bila usul dan saran itu memang bagus, hal itu bisa menjadi keputusan yang disepakati, itulah yang terjadi pada perang khandak atau perang ahzab. Perang ini menggunakan parit sebagai strateginya di atas usul seorang sahabat yang lebih "junior", Salman Al Farisi, maka digalilah parit sedalam kaki kuda dan selebar lompatannya.

Perang Khandak adalah satu-satunya peperangan di mana Nabi Muhammad menang berperang tanpa berlakunya pertarungan, dan tidak ada seorang pun ahli pasukannya terkorban. Itulah juga kali terakhir penduduk Quraiy Mekah berani memerangi beliau.

Muslihat, atau strategi, adalah unsur terpenting dalam peperangan. Ini lebih benar apabila kita berada pada pihak yang lebih kecil dan lebih lemah berbanding pihak-pihak yang hendak ditawan.

Tugas-tugas mengatur strategi, baik strategi perang ketenteraan, perang politik, mahupun perang bisnes, memerlukan kepintaran dan kebijaksanaan yang luar biasa.

Individu yang memegang jawatan tertinggi dalam angkatan tentera, ataupun dalam organisasi politik, ataupun dalam syarikat, belum tentu memiliki kepintaran dan kemahiran mengatur strategi.

Adalah sangat berbahaya bagi kepentingan-kepentingan besar apabila tugas-tugas memimpin dikelirukan dengan tugas mengatur strategi. Fenonema ini berlaku apabila anggota jawatankuasa bersikap mereka adalah orang-orang yang paling pintar mengatur strategi perang.

Pepatah Melayu ada mengatakan: "Pelanduk ditembak, gajah yang mati." Maksudnya, masalah kecil yang diperangi tetapi kepentingan besar yang terpukul teruk. Dalam istilah lain, "Menang bertarung, kalang berperang."

Saya utarakan hal di atas kerana saya terasa kurang selesa membaca berita ini:-


Sepastinya ia timbul kerana strategi anak muda yang mengasah parang di depan pintu.

Jikalah idea Salman Al-Farisi diketahui terlebih awal oleh pihak Quraisy Mekah sepastinya musuh telah mengatur cara lain untuk menyerang.

Itu sebabnya penting menyimpan rahsia juga. Apa tahlagi jika dilihat strategi itu diasaskan kepada maklumat yang salah kerana kumpulan bawah 40 tahun hanya membentuk 30% jumlah pengundi di Batang Ai. (Baca semula di sini)

Kita baru tiba di Strategi ke 5 tetapi mungkin sahabat kita sudh beralih ke Strategi ke 6 : Berpura-pura untuk menyerang dari timur dan kemudian menyeranglah dari barat.

Pepatah Melayu ada mengatakan: "Pelanduk ditembak, gajah yang mati." Maksudnya, masalah kecil yang diperangi tetapi kepentingan besar yang terpukul teruk. Dalam istilah lain, "Menang bertarung, kalah berperang."

Akibat daripada kegagalan berstrategilah PR tewas untuk merealisasikan 'projek 16 September ke Putrajaya' sebaliknya Perak pula yang direbut musuh. Lepas ini kita tak tahu negeri mana yang bakal jatuh pula jika kita masih di takuk ini.

Gagal untuk merancang, kita merancang untuk kegagalan!



No comments: