ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Dec 14, 2008

36 BANDUAN CONTOH ,PENJARA PENGKALAN CHEPA BERPELUANG JUMPA KELUARGA.

Ahad. 14.12.08. Seramai 36 banduan contoh di Penjara Pengkalan Chepa di sini diselubungi kesayuan apabila dipertemukan dengan anggota keluarga mereka hari ini sebagai hadiah di atas kelakuan baik dan disiplin yang tinggi.

Pengarah Penjara berkenaan, Mohamad Rosidek Musa berkata banduan berumur antara 30 hingga 50 tahun itu dipilih daripada 1,365 banduan di penjara itu termasuk dua wanita, yang dipenjarakan kerana kesalahan jenayah serius dan menjalani hukuman penjara seumur hayat.

Pertemuan itu bagi menimbulkan keinsafan di kalangan banduan betapa pentingnya menghargai keluarga yang sentiasa hadir memberi sokongan dan menyayangi mereka walaupun dipenjarakan, katanya kepada pemberita selepas Majlis Temuan Keinsafan di sini Ahad.

Sementara itu, seorang banduan lelaki yang menghadapi hukuman penjara seumur hayat dan dikenali sebagai Ayah Su, 39, berkata, pertemuan itu disifatkan sangat berharga setelah hampir lapan tahun beliau tidak berkesempatan bertemu ibunya.

"Sejak saya dipenjarakan, saya tidak pernah berpeluang bertemu ibu kerana kesihatan ibu yang tidak mengizinkan selain jarak yang jauh menyukarkan pertemuan ini," katanya.

Beliau yang berasal dari negeri ini pada awalnya dipenjarakan di Penjara Kajang, Selangor, dibenarkan dipindahkan ke Penjara Pengkalan Chepa bagi memudahkan ibunya yang uzur menemuinya.

"Mujurlah ada pertemuan yang membolehkan saya berdepan dengan ibu seumpama ini, sekurang-kurangnya saya berpeluang mencium tangan ibu, memeluk dan memohon kemaafan dan doa darinya kerana saya pun tidak tahu adakah atau bila saya punya peluang untuk dibebaskan," katanya.

No comments: