ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Mar 14, 2009

14 Mac, 2009

Mad Said Kritik Projek Deris



Menteri Besar,

Usaha Undi Tak Percaya Kepada Mad Said Masih Terus Berjalan

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said (Mad Said) terpaksa menafikan tohmahan orang Besut yang menuduh beliau mengabaikan pembangunan di daerah Besut selepas mengambil alih tampuk pentadbiran negeri daripada Datuk Seri Idris Jusoh (Deris).

Menurut Mad Said, tohmahan itu tidak berasas memandangkan Besut menerima lebih RM800 juta daripada bajet negeri untuk tahun 2009 yang berjumlah hampir RM1.8 bilion untuk menyiapkan lima projek pembangunan di daerah itu.

Beliau memberitahu, antara projek berkenaan ialah Taman Ilmu berjumlah RM410 juta, Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) berjumlah RM250 juta, Jertih Souq (RM45 juta), Sekolah Imtiaz (RM145 juta) dan Masjid Hadhari.

Namun beliau mengakui bahawa semua itu projek lama, projek yang di bawa balik oleh Deris sendiri.

”Meskipun ini projek lama tapi perlu diteruskan dan peruntukannya dimasukkan dalam Bajet Negeri 2009. Walaupun Taman Ilmu belum berjaya menarik sebuah universiti pun dan peruntukan Sekolah Imtiaz besar sedangkan ia bukan sebuah universiti, namun jika ditamatkan jadi cerita lain pula.

”Jadi, kalau kata saya ketepikan Besut, itu tidak betul. Jika tidak (Besut) tinggal begitu sajalah,” kata Mad Said pada sidang akhbar menjelang setahun pentadbirannya sebagai Menteri Besar Terengganu hujung bulan ini di sini Rabu lalu.

Mad Said dilantik sebagai Menteri Besar Terengganu menggantikan Deris selepas kemelut pemilihan dan kontroversi yang berlanjutan kira-kira sebulan selepas selesai Pilihan Raya Umum Ke-12, Mac tahun lepas.

Menurut Mad Said, daerah lain di negeri ini tidak menerima peruntukan sebesar Besut, malah Kuala Terengganu yang merupakan ibu negeri masih ketinggalan dari banyak segi.

”Saya sendiri malu dan sedih melihat keadaan Kuala Terengganu terutama semasa Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu Januari lepas iaitu apabila saya masuk ke kampung tengok rumah-rumah robek sana-sini,” kata Mad Said.

Namun hakikatnya semua orang politik tahu, kalau boleh memang Mad Said nak ‘kerat’ saja projek-projek tu.

Masa mula Mad Said naik tingkat 16 pun, memang semua projek-projek tu di buat ‘review’, dan ada yang ‘hold’ dulu.

Tapi disebabkan tak ada ruang nak ‘kerat’ kerana semua dokumen projek telah selesai, jadi Mad Said kena teruskan juga projek-projek Deris di Besut.

Yang lain semuanya dah Mad Said kerat. Dalam akhbar mingguan Watan, banyak diceritakan bagaimana Mad Said kerat orang-orang Deris di Kemaman.

Awang Tera masih dilihat sebagai orang Deris di Kemaman. Semua hubungkait urusniaga Kemaman Supply Base (KSB) kini diberikan kepada Hj Dol. Awang Tera pernah mengeluh tentang hal ini.

Pertukaran pegawai-pegawai tinggi kerajaan Terengganu menjelang pilihanraya Kuala Terengganu juga ada kaitan dengan ‘ethnic cleansing’ oleh kumpulan Mad Said.

Sebab itu timbul bantahan secara terbuka bila ada yang berani menaikkan kain sepanduk dipagar depan Wisma Darul Iman.


Begitu juga penstrukturan semula syarikat-syarikat berkaitan kerajaan negeri Terengganu. Secara sistematik Mad Said telah menendang keluar orang-orang Deris dan digantikan dengan orang-orangnya.

Dalam Sidang DUN yang lalu, Mad Said ambil kesempatan belasah Deris. Polisi-polisi yang Deris ambik dikritik Mad Said.

Antaranya Mad Said kata, tidak betul kalau ladang sawit di Kemaman tetapi pegawai duduk di Kuala Terengganu.

Mad Said ‘belebe’ ungkit kisah dulu-dulu, katanya pegawai TDM duduk di Kuala Terengganu, buah masak di ladang tidak diambil peduli.

Masa itulah dia ambil peluang belasah TV3, beri amaran tentang tuduhan rasuah yang dikeluarkan oleh TV3 masa Mad Said nak naik jadi Menteri Besar dulu.

Sebenarnya ‘orang Deris’ yang beri ‘line’ kepada TV3 buat ‘story’ rasuah Mad Said. Jadi dua-dua Mad Said sapu, TV3 pun kena, Deris pun dia sapu.

Dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu, Mad Said bukannya hendak sangat supaya Wan Farid menang.

Semua orang tahu Wan Farid bukan pilihan Mad Said sebagai pengerusi perhubungan UMNO negeri.

Apabila Najib sudah mengisytiharkan Wan Farid sebagai calon, Mad Said terima saja dan buat-buatlah depan Najib yang dia kerja sungguh-sungguh.

Sandiwara Mad Said masuk kampung keluar kampung pun orang boleh lihat. Kalau tak, takkan di Ladang ada dua bilik gerakan UMNO.

Satu bilik gerakan untuk orang Mad Said dan satu lagi untuk orang Deris.

Usaha mengusulkan undi tidak percaya keatas Mad Said masih terus berjalan. Sehingga waktu hampir pilihanraya kecil Kuala Terengganu pun orang-orang Deris masih berkeliaran.

Ada juga kedengaran yang cuba ajak wakil-wakil rakyat PAS beri sokongan kepada mereka sekiranya usul itu dibawa ke Sidang Dewan.

No comments: