ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Mar 9, 2009

09/03/09.

KHIR TOYO BERKOKOK TERLUPA EKORNYA...............

Salah seorang yang sedang sibuk menonjolkan apa sahaja kehebatan dirinya dengan harapan diangkat menjadi pemimpin sejak kebelakangan ini adalah bekas MB Selangor Khir Toyo. Kehilangan negeri Selangor dari gengamannya terus menghantui hidup beliau sampai kini. Bayangkan pegangan parti beliau tidak pernah tercedera oleh asakkan pembangkang (sedikit parah itupun pada tahun 1969 tapi tak jatuh) tetapi pada tahun 2008 semasa beliau pegang teraju Umno dan BN kecundang!

Kini Khir cuba memadamkan pengalaman buruk 2008 itu dengan mencuba jawatan baru pula, iaitu Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia. Manalah tahu kalau menang ada harapan main peranan lebih besar diperingkat Pusat, kalaupun taring di Selangor dah patah, tetapi ada peluang lebih besar pula.

Itulah Khir. Kerana itu membujur lalu, melintang patah apa sahaja yang merayap di depan mata semuanya Khir nak kalis dan ulas. Kalau tak beri pandangan takut nanti dikira tak pandai, buta politik dan lain-lain. Kalau dicap demikian pupus dan hapuslah satu-satu harapan dan cita-cita beliau untuk bangkit kembali setelah takhta Ketua Umno nombor satu di Selangor dirampas oleh seteru beliau Mat Taib.

Cuma malangnya Khir dalam keghairahan beliau itu dilihat acap menyondol tanpa berfikir panjang. Inilah perangai beliau di Selangor ketika jadi MB dulu dan inilah juga perangai buruk yang mahu diteruskannya entah disedari atau tidak. Dalam akhbar Sinar Harian hari ini ketika bernafsu mahu tumpang mengulas isu bantahan GMP terhadap PPSMI Khir berkata:

Budaya demonstrasi jalanan bukan budaya masyarakat Timur apatah lagi umat Islam.

Tidak perlu mengamalkan budaya demonstrasi jalanan kerana Negara ini begitu terbuka dalam laporan media massa yang memberi ruang secukupnya kepada semua pihak.

Marah dan bengis bunyinya, tetapi alahai bukankah bulan lepas Khir juga orangnya yang mengamalkan budaya ini?!! Sila lihat laporan portal berita Malaysian Insider ini:

GEORGE TOWN, Feb 13 – Penang police detained Datuk Seri Dr Mohamed Khir Toyo, the former Selangor mentri besar, after breaking up an illegal protest by Umno members here today.

Protesters had planned to march to DAP politician Karpal Singh's house but dispersed after police threatened to arrest them.


Mohamed Khir and a local Umno youth leader were picked up by police after leaving the scene of the protests.

They were taken to the state police headquarters for questioning and released later.

It is not clear if they will face any criminal charges.

Mohamed Khir had planned to lead the march to Karpal's house.

Pandai mengata orang rupa-rupanya tak sedar paku serpih………macam mana mahu angkat orang macam Khir nak jadi Ketua Pemuda Umno, layakkah, padankah?! Sepatutnya Khir fokuskan pada isu PPSMI ini, berani bersuara macam Rais Yatim yang hari ini dalam akhbar tempatan menyatakan bantahan beliau terhadap PPSMI sebagai bantahan peribadi.

Khir: jangan kokok berderai-derai, awas juga ekor kalau bergelumang tahi nanti habis semua lari, wang pelaburan lesap, kekal terpaku keras membatu sebagai Ketua Pembangkang, dibelasah saban hari di DUN Selangor. Kesian Khir.

2 comments:

Anonymous said...

anak muda nyanyok, dah beruban.

Anonymous said...

memang layak pun diberi jawatan dalam umno.Umno masakini amat sesuai dengan orang-orang spt khir toyo.