ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Dec 17, 2008

DSAI dakwa usul PM hapus rasuah tiada sokongan bawahan


DSAI dakwa usul PM hapus rasuah tiada sokongan bawahan

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa usul Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk menghapuskan gejala rasuah tidak mendapat sokongan pemimpin bawahannya.

Menurut Ketua Pembangkang itu, hanya Abdullah yang bersungguh-sungguh dalam usaha untuk menubuhkan Suruhajaya Perlantikan Kehakiman sedangkan rakan-rakan seangkatannya dalam Barisan Nasional (BN) masih dalam situasi penafian.

"Saya menghargai inisiatif Perdana Menteri untuk membawa perubahan dengan penubuhan suruhanjaya ini tapi saya tidak dapat kesan satu dokongan dari pimpinan pentadbiran sama seperti SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia)...hanya sekadarnya sahaja.

"Saya tidak dapat pertikaikan kerana saya tidak dapat bayangkan dalam pimpinan Perdana Menteri yang ada sekarang, ada keinginan nak buat perubahan...yang lain itu kelu membisu...masih dalam state of denial," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Pelantikan Kehakiman 2008 di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, isu perubahan dalam sistem kehakiman ini telah dibicarakan sejak tahun 80-an lagi termasuk mengenai kes-kes tertunggak dan perjalanan mahkamah yang melibatkan kos yang tinggi tetapi penyelesaian isu-isu sedemikian katanya, tidak diperuntukkan di bawah rang-rang undang-undang tersebut.

Beliau turut mencadangkan ahli-ahli Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman ini dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, sama seperti ahli-ahli Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Mengapa tidak ada diberi satu taraf seperti SPR. SPR yang dilantik oleh Agong pun ada masalah, inikan pula atas budi bicara Perdana Menteri dengan beberapa jawatankuasa.

"Jarang suruhanjaya dalam negara kita ni, perlantikannya melibatkan Perdana Menteri dan diangkat supaya dirujuk untuk pertimbangan Yang di-Pertuan Agong.

"Kalau isunya adalah keperluan pindaan Perlembagaan, kita telah beri jaminan dan ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat telah beri pengakuan. Kalau Perdana Menteri berhasrat untuk meminda, kita akan berikan sokongan," katanya.

Beliau turut melahirkan rasa keraguan jika pimpinan pada masa hadapan boleh meneruskan ikrar untuk melakukan perubahan seperti yang dilakukan Abdullah.

"Perdana Menteri sekarang ada ikrar yang jelas. Kita boleh tahu apa yang akan berlaku. Sebab itu kita tidak boleh terikat kepada budi bicara seorang, beliau harus terikat dengan peraturan dan undang-undang.

No comments: