ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Mar 9, 2009

ERTI KETUANAN RAKYAT, RAJA BERPELEMBAGAAN
Masa sudah tiba untuk rakyat bangkit menghayati kembali erti perjuangan kemerdekaan yang bertunjangkan ketuanan rakyat dan menolak kepimpinan perasuah dan perompak harta benda.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ketuanan rakyat akan membawa kepada demokrasi matang di bawah naungan raja beperlembagaan.

“Kita mahukan demokrasi yang matang, bukan demokrasi yang tempang, bukan demokrasi yang kakinya dipatahkan oleh mereka yang terus ingin berkuasa meskipun telah tidak lagi didukung oleh rakyat,” kata Anwar dalam Pidato Kebangsaan bertajuk “Ketuanan Rakyat” di Shah Alam sebentar tadi.

Lebih 1,000 pemimpin PKR, ketua masyarakat, dan wakil kedutaan asing hadir mendengar ucapan Anwar pada ulangtahun pertama pilihanraya umum ke 12.

Pilihanraya bersejarah itu menyaksikan gagasan Pakatan Rakyat yang merangkumi Keadilan, PAS dan DAP menamatkan majoriti dua pertiga Barisan Nasional di Parlimen selain menubuhkan kerajaan di lima negeri.

Datuk Seri Anwar mengupas cabaran politik dan sosial, khususnya hubungan antara kaum yang terpaksa diharungi oleh rakyat dalam persekitaran kegawatan ekonomi yang membelit mereka dalam keperitan hidup harian.

“Di depan mata kita adalah krisis ekonomi yang paling dahsyat dalam sejarah bangsa kita,” kata Anwar. “Tetapi kita juga berdepan dengan rasuah, krisis undang-undang dan masalah hubungan kaum yang meruncing.”

Anwar berkata segala krisis itu hanya boleh diselesaikan oleh rakyat.

“Maka rakyat perlu perkasa dan berjiwa besar yang menuntut pengurusan bersih dari rasuah dan kezaliman; mampu menjana ekonomi dan perihatin dengan penderitaan rakyat.”

Merujuk kepada kegawatan ekonomi, Anwar berkata wujud kaitan jelas antara permasalahan ekonomi dengan pengurusan negara yang berpaksi kepada penyelewengan dan salah guna kuasa.

“Beban rakyat bertambah akibat kebocoran atau ketirisan - kos air, elektrik dan tol meningkat,” kata Datuk Seri Anwar.

“Ini juga berpunca daripada kecurangan dan perjanjian memihak kepada pemodal dan membebankan rakyat samada konsesi tol lebuhraya atau janakuasa bebas (IPP)”.

Datuk Seri Anwar berkata BN sekian lama menangguk di atas keperitan rakyat miskin dengan memberikan sedikit bantuan yang hanya bertujuan mengetatkan kebergantungan rakyat terhadap bantuan remeh seumpama itu.

Pendekatan itu adalah politik murahan BN yang tidak berupaya melepaskan rakyat daripada putaran ganas kemiskinan dan oleh itu harus ditamatkan.

Sudah tiba masa untuk rakyat menuntut program bantuan lebih berkesan yang merentasi kaum, umpamanya kredit mikro untuk masyarakat Melayu, bumiputera dan rakyat miskin.

“Kita perlu melakukan anjakan dalam dasar pembangunan desa dan pendekatan baru dalam menangani kemiskinan bandar,” kata Datuk Seri Anwar.

Mengenai hubungan antara kaum, Datuk Seri Anwar berkata ketuanan rakyat perlu ditegakkan di atas prinsip persaudaraan sesama manusia, tanpa mengira warna kulit, keturunan, agama dan kepercayaan.

Beliau berkata perbedaan pendapat akibat daripada perbezaan agama dan budaya harus dilihat dari sudut positif supaya tidak menjurus kepada konflik dan kekerasan.

Beliau berkata rakyat segenap lapisan harus menghantat mesej jelas menuntut UMNO berhenti menyebar fahaman melampaunya bahawa negara ini adalah milik satu kaum sahaja.

“Mereka sengaja memesongkan maksud sebenar falsafah negara kebangsaan itu demi kepentingan segelintir yang memerintah,” kata Datuk Seri Anwar.

Pemimpin BN memakai topeng nasionalis baru dan melalak isu perkauman secara sempit, semata-mata untuk mengaut keuntungan dan menzalimi rakyat, atas nama bangsa dan agama, kata Datuk Seri Anwar.

Datuk Seri Anwar berkata sudah tiba masa untuk menujukkan kepada rakyat apa yang menjadi pemisah antara kerajaan di dalam Pakatan Rakyat dengan Barisan Nasional.

Beliau berkata rakyat, menerusi pilihanraya umum lalu, telah memberikan peluang jelas kepada Pakatan untuk mengotakan apa yang sering dilaungkan.

“Kita menentang rasuah dan ketidakadilan. Kita menuntut agar kehakiman bebas, kita mahu pendidikan serta kebudayaan dimartabatkan. Kita mahu pengurusan ekonomi yang cekap, tadbir urus yang beramanah dan berwibawa, : kata Datuk Seri Anwar.

“Kita impikan sebuah negara yang makmur untuk semua,” tegasnya.

Beliau berkata adalah “wajib” untuk Pakatan Rakyat menunjukkan kewibawaannya kepada rakyat yang menaruh harapan tinggi kepada gagasan itu.

Beliau berkata walaupun baru setahun jagung, Pakatan Rakyat sudah pun meletakkan asas-asas yang teguh membawa Agenda Ekonomi Malaysia di Perak, Selangor, Pulau Pinang, Kedah di samping meneruskan khidmat cemerlangnya di Kelantan.

“Iltizam kita untuk melaksana tata urus yang baik tidak boleh dinodai. Kita menyaksikan ianya dilaksanakan di negeri-negeri yang kita perintah. Kontrak diluluskan dengan lebih cekap dan telus. Tender adalah terbuka, cara memberi kontrak dalam gelap dan tempat ahli politik mengaut rasuah dari wang rakyat, sebagaimana yang dilakukan oleh pemerintahan BN, telah berlalu,” katanya.

Hasil pemerintahan beramanah dan telus, kerajaan negeri Pakatan Rakyat telah menjimatkan ratusan juta wang rakyat di samping memberi bantuan lebih besar kepada peniaga-peniaga kecil dan sederhana terutamanya kepada Bumiputera.

Meskipun ekonomi gawat, negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Selangor dan Perak mencatat pelaburan tinggi manakala Kelantan mempunyai kadar rasuah dan kadar jenayah paling rendah.
Di Pulau Pinang pelaburan meningkat dua kali ganda dalam setahun, di Perak meningkat kepada RM 3.4 billion.

Pelaburan di Selangor mencacat tertinggi dalam 9 tahun, sebanyak RM 11.87 billion dan telah mewujudkan 30,000 pekerjaan baru untuk rakyat Malaysia.

Selangor dan Perak turut mengurangkan beban rakyat di zaman kemelesetan ini dengan mengurangkan bayaran bekalan air.

Manakala Kerajaan Perak telah memberikan geran tanah kepada keluarga-keluarga yang layak secara adil termasuk untuk Orang Asli, Melayu dan Cina.

Datuk Seri Anwar berkata Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat khususnya Selangor dan Kedah turut memberi tumpuan berat kepada pendidikan dengan menyediakan prasarana untuk sekolah semua kumpulan etnik.

Di Perak 1000 hektar tanah diberikan untuk sekolah agama rakyat dan sekolah jenis kebangsaan Cina.

Di peringkat Parlimen, Pakatan Rakyat akan “ melakukan apa saja...untuk memastikan persoalan rakyat didengar dan diselesaikan,” kata Datuk Seri Anwar.

“Kita telah berulang kali menyebutkan mutu pendidikan kita yang merosot, kos kesihatan yang meningkat, harga barang yang melambung tinggi dan pengurusan masalah yang tidak bersepadu dan pentadbiran yang kucar kacir,” kata beliau.

Datuk Seri Anwar mengakhiri ucapannya dengan menjanjikan perjuangan untuk menyerlahkan ketuanan rakyat supaya perubahan yang terlaksana, walaupun menerima tentangan, tekanan dan asakan hebat Barisan Nasional tidak luntur.

“Jalan yang kita tempuh ini belum lagi berani diteroka sebelumnya. Sejarah menjadi saksi betapa ianya jalan berliku; penuh dengan segala macam cabaran dan tantangan,” kata Datuk Seri Anwar.

“Kita mungkin diserang dari segala arah, wakil kita mungkin sahaja diculik, namun yakinlah, kita tidak mungkin hilang arah tuju.”

1 comment:

Anonymous said...

Betul tu. Hasil pemerintahan beramanah dan telus, kerajaan negeri Pakatan Rakyat telah menjimatkan ratusan juta wang rakyat di samping memberi bantuan lebih besar kepada peniaga-peniaga kecil dan sederhana terutamanya kepada Bumiputera.