ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

May 6, 2009

6/5/09. Rabu.


Dari Mahkamah: Petikan Dari Malaysian Insider


‘Nizar lwn Zambry’, Raja tiada kuasa singkir Menteri Besar.

Walaupun Sultan Perak sebagai Raja Berperlembagaan mempunyai kuasa untuk melantik Menteri Besar tetapi baginda tidak mempunyai kuasa untuk memaksa menteri besar keluar dari jawatannya yang sah . Mahkamah Tinggi diberitahu bahawa Undang Undang Tubuh Negeri Perak tidak mempunyai peruntukan yang membenarkan Raja atau orang lain untuk memecat Menteri Besar dari jawatan rasminya. Dalam mengemukakan pembentangannya dihadapan Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim tengah hari tadi peguam YB Nizar Jamaludin, Sulaiman Abdullah mengatakan jika Sultan mempunyai kuasa ia akan dinyatakan didalam Undang Undang Tubuh Negeri Perak.

Selepas ditanya oleh Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim, Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail juga mengaku bahawa tiada peruntukan kepada Raja untuk mengunakan kuasanya menyingkir Menteri Besar.

No comments: