ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Dec 15, 2008

KERAJAAN DIGESA MONOPOLI


Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa kerajaan terlibat dalam pengedaran ikan di seluruh negara bagi memecahkan monopoli harganya yang kini dikuasai pemborong swasta.

Pengarah Projek PPIM, Noor Nirwandy Mat Noordin (gambar) berkata, ia boleh dilakukan jika agensi-agensi kerajaan sedia ada seperti Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Jabatan Perikanan terlibat dengan aktiviti pemborongan ikan secara langsung.

Beliau yakin harga ikan tidak akan diturunkan meskipun harga diesel diturun ke paras RM1.30 sen seliter kerana pemborong akan menggunakan pelbagai helah untuk tidak menurunkan harga ikan.

‘‘Penglibatan agensi kerajaan itu bertujuan untuk memastikan golongan ‘orang tengah’ tidak sewenang-wenangnya menaikkan harga ikan,’’ katanya ketika dihubungi wartawan di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penurunan harga bahan api untuk nelayan seperti diumumkan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed kelmarin.

No comments: