ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Dec 14, 2008

PERINGATAN PADA ANGGOTA POLIS, RELA SERTA KAKI RASUAH......

AHAD 14 DECEMBER 2008

Suatu pagi, YB Tuan Haji Maktar ditemani Setiausaha Politiknya dalam perjalanan ke suatu majlis rasmi.

Apabila sampai di hadapan kilang Silitech Corp. mereka ternampak 2 anggota polis yang menaiki motosikal berasingan menghampiri 2 warga asing (Bangladesh) dan tidak mensyaki apa-apa. Semasa mereka berhenti di lampu isyarat, kedua-dua bangla tadi dilihat membonceng motosikal anggota polis terbabit sambil tangan digari pada motosikal lalu melintasi lampu isyarat tersebut dan menghala ke belakang bangunan lama.
YB tertanya-tanya kepada Setiausahanya, Haji Wan kemana hendak dibawa bangla itu? Apabila masing-masing merasa curiga dengan perlakuan anggota polis tersebut, lalu YB mengambil tindakan untuk melihat sendiri apa yang berlaku sebenarnya.

Setelah membelok ke belakang bangunan tersebut, mereka mendapati kedua-dua anggota polis terbabit sedang menyoal siasat mangsa sambil tangan digari.

Lantas YB menuju kearah mereka sambil memperkenalkan diri, anggota polis tersebut menjadi gelabah dan wajah mereka bertukar pucat.

YB menyoal anggota polis tersebut apa yang terjadi? Sambil terketar-ketar anggota polis terbabit memberitahu mangsa menipu.

YB terus menyoal mangsa dan mendapati mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan, malah seorang dari mangsa memaklumkan bahawa beliau datang dari Kuala Lumpur dan melawat kawannya di Simpang Ampat sambil menunjukkan pasportnya yang masih sah (tarikh tamat tempoh pada Disember 2008).

Dengan penjelasan tersebut, YB mengarahkan Hj. Wan mencatatkan No. Polis anggota terbabit lalu menasihatkan mereka agar lebih beretika semasa menyoal siasat orang ramai lebih-lebih lagi warga asing. Sekiranya mereka didapati bersalah sekalipun, haruslah dibawa ke balai polis untuk disiasat.

YB menasihatkan mereka agar tidak mengulangi perkara yang sama kerana kejadian ini memalukan dan menjatuhkan imej negara Malaysia.

Rumusan :

1. Tindakan kedua-dua anggota polis terbabit sedikit sebanyak telah mencemarkan Institusi Kepolisian itu sendiri.
2. Seandainya anggota polis tersebut tidak melakukan kesalahan, mengapa gelabah dan pucat apabila di tanya YB? Ini menimbulkan perasangka bahawa anggota polis terbabit hendak memeras ugut mangsa. (kebiasaannya berlaku kepada warga asing)
3. Seorang dari anggota tersebut memaklumkan bahawa beliau berpangkat Lans Koperal. Harus diingatkan tiada siapa kebal dari undang-undang walaupun beliau seorang Ketua Polis sekalipun. Harus mengikut prosidur yang telah ditetapkan apabila menjalankan tugas.
4. Inilah yg selalu terjadi kepada pekerja-pekerja asing bawahan di malaysia kalau pemimpin-pemimpin nak tahu.tak percaya cuba cari jumpa ajak minum tanya mereka. datang cari rezeki halal tapi separuh terpaksa beri orang. Berita ini disunting dari sahabatku yang penyayang pada makluk ALLAH.

No comments: