ERTI BERMARTABAT

Bukan KEKAYAAN dunia yang dikejar... BUKAN kesusahan hidup yang diharapkan... BUKAN kemiskinan AKHIRAT yang dipertaruhkan... BUKAN kesenangan diri sendiri....tapi, CUMA nak lihat kehidupan kita BERUBAH... dari TIADA kepada ADA... dari SUSAH kepada SENANG... dari SEDIH kepada GEMBIRA... dari MISKIN kepada KESENANGAN BERBELANJA... dari KEGAGALAN kepada KEJAYAAN... mahukah ANDA bersama-sama BERUBAH... dari NEGATIF kepada POSITIF??? dari SATU kepada SEMUA yg BERHAK.... hanya yang benar2 ada IMPIAN bertukar menjadi HARAPAN..

Jan 23, 2009


MALAYSIA MEWAH KEJAR "NAMA"


Sejak kebelakangan ini rakyat Malaysia ramai menghadapi krisis pekerjaan akibat kemelesetan ekonomi Negara. Dengan masaalah ini rakyat kebanyakkan yang bekarja disektor swasta/kilang juga menghadapi tiada pekerjaan dan ramai yang menghadapi kesempitan keuwangan.


Sebentar tadi Hanyar menunaikan solat Jumaat di sebuah masjid Pekan Bandar Baru dan bolih dikatakan semua masjid-masjid, Pak imam mengistiharkan agar jemaah dapat menyumbang wang untuk rakyat penduduk Gaza. Hanyar berpendapat rakyat Malaysia amat berhemah tinggi dengan suka membantu orang. Adap orang Malaysia memang suka menolong orang, lebih-lebih lagi orang dalam kesusahan. Tahniah pada penyumbang, semoga sumbangan anda diberkati Allah.


Apa yang Hanyar nak perkatakan disini (pendapat) rakyat Malaysia pun bermasaalah bagaimana nak menolong orang? Hari-hari kita dengar rakyat kita (Malaysia) ada yang tak dapat makan, bukan takada makanan, tetapi tiada wang untuk membeli makanan.

Memang Negara Malaysia mewah dengan makanan. Masaalahnya orang yang tiada harta memang susah nak dapat makanan. Untuk mudah kita buat contoh, orang yang tinggal kat rumah flat. Penghuninya hilang pekerjaan, wang simpanan dah habis, anak-anak nak makan. Apa yang nak dipetik? Orang kat kampong, rasanya tiada masaalah.


Masaalah kat kampong pula, yang menyewa rumah akan melarat. Makanan memang mewah, banyak Hanyar nampak pokok kayu kat kampong sekarang ini musim berbuah. Tiada siapa nak makan sehingga buah menjadi busuk diatas pokok. Mungkin, mungkin, mungkin taada orang nak petik atau kedekut. Pasal menderma yang diwar-warkan olih kerajaan sanggup menderma, kalau bolih nak disiarkan dalam tv. Tapi kalau menderma secara diam-diam kureng. Inilah sikap orang Malaysia.


Hanyar cadangkan kepada kerajaan di 5 buah negeri yang di perintah olih Pakatan Rakyat, yang telah rakyat mandatkan, agar ketua Pemerintah dan 83 MP-MP diDewan Rakyat mendesak/usulkan kepada kerajaan Malaysia supaya keluarkan wang peruntukan MP yang tidak diberi pada MP pembangkang untuk menderma semua wang itu kepada rakyat penduduk Gaza. Apa macam ok tak?


Malaysia ni bukan lah susah, yang buat masaalah kerajaan BN sahaja. Bagaimana pula jika 83 MP ini orang sekutu BN? (BN tidak menghormati pilihan rakyat). Mungkin tiada masaalah agaknya. (lebih baik bubarkan saja pilihanraya).


Apa yang kita dengar berlaku, 2 PRK yang lalu, BN hebat membazir wang kerana nak kepentingan kuasa. Tetapi orang memerlukan mati kelaparan.


Panjang lebar coretan diatas, kesimpulannya apa perlu menjerit pada rakyat yang secukup makan, memohon sumbangan untuk nama. Rakyat melarat dan tiadak dipedulikan, lebih-lebih lagi kalau warna baju tidak sama.


No comments: